13. mars 2009

Hvor er strategien?

De siste dagene har Høyre fått mye oppmerksomhet i media rundt sitt stunt om å kjøre politisk reklame på TV Aftenbladet (tidligere TV Vest). I dragsuget av dette har Høyre også benyttet muligheten til å synliggjøre seg på nett med bla. toppbanner på VG.no.

Min første reaksjon når jeg ser resultatet av nettkampanjen/ annonsen er at dette ikke virker særlig gjennomtenkt og planlagt. Det kan virke som om Høyre ikke helt har greid å bestemme seg for hvilket budskap som skal bære kommunikasjonene og ender opp med å si mye på en gang. Dette gjør at min opplevelse av annonsen blir utydelig og rotete, og jeg tror også at dette bidrar til at "stopp effekt" til annonsen blir mindre nettopp fordi Høyre ikke er tydelig i sin kommunikasjon mot meg.

Dette kunne vært løst på en enkel måte ved å lage to annonser som rullerte. En hvor budskapet var "Her er reklamefilmen regjeringen ikke vil la deg se på TV" og en annonse hvor budskapet spilte på helsekø poenget. Dette ville ikke utgjort en særlig økt kostnad for Høyre og de kunne i tillegg, ved å måle effekten av de respektive annonsene, raskt avdekket om det ene budskapet fungerte mer effektivt enn det andre og der av optimalisert kampanjen ytterligere.

Uten at jeg kjenner bakgrunnen for kampanjen vil jeg tippe at målet var å få flest lesere av VG.no til å klikke videre for å se reklamefilmen i fullskjerm størrelse. Jeg tror Høyre med å forenkle budskapet og heller lage to annonser ville fått en større effekt i form av klikk inn til reklamefilmen.

Totalt sloss Høyre om min oppmerksomhet mot 7 andre budskap/annonser og da skal det lite til før min beslutning blir å velge å overse, fremfor å stoppe opp og vurdere budskapet. Min erfaring er at enkle, korte og tydelig budskap gir best effekt.

En annen ting Høyre med fordel kunne gjort er å fange opp trafikk til søkemotorene. Annonser på søkeord så som politisk reklame, høyre reklamefilm osv. kunne nok fanget opp enda flere interesserte og ledet de inn til hoyre.no og reklamefilmen.



Se også artikkel/debatt om samme tema på frilunsj.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

OM DENNE BLOGGEN

DigitalMiks er en fagblogg om internettmarkedsføring, sosiale medier, merkevarebygging, e-handel og andre fenomen i det digitale univers. 

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP