En god porsjon dansk sjarm?
Juryen i interaktiv kategorien i Gullblyanten kom fredag frem til at den beste jobben som var gjort kreativt på digitale flater i 2008 var kampanjen ”Dejlige adwords” laget av Dinamo for VisitDenmark. Etter å ha satt meg inn i jobben og tankene bak sitter jeg igjen med en følelse av at juryen må ha gått glipp av noe, latt seg sjarmere, eller er bare kriteriene for Gullblyanten fulgt?
Missforstå meg rett, ”Dejlige adwords” er en sjarmerende kampanje som definitivt leverer på strategi om Danmark som et deilig og annerledes land, men at denne jobben representerer det beste som er gjort kreativt interaktivt i 2008, og er den jobben som best oppfyller Gullblyantens formål er jeg mer tvilende til.

Først av alt så representerer denne kampanjen ikke noe nytt hva angår kreativ bruk av søkemotormarkedsføring. De spesialiserte og etablerte miljøene på søkemotormarkedsføring har benyttet samme mekanismer (bakenforliggende og eller motsatte søkeord/fraser) i årevis for en rekke små og store aktører i Norge.
For det andre, hvis man går inn i Google Adwords og sjekker volumet på de fem søkeordene som er blitt eksemplifisert (skjenketider, syvårskrise, fjellvettregler, undervekt, ølsalg) så er det ingen av disse ordene som har nok trafikkunderlag til at Google kan estimere forventet etterspørsel. Det eneste søkeordet som Google estimerer trafikk på er ”ølsalg” hvor man kan forvente 0-1 klikk pr dag. Spørsmålet jeg da stiller meg er, hva er vitsen med et kreativt konsept hvis det ikke er etterspørsel på de ordene som er plukket ut, og budskapet ikke når ut til målgruppen? Hvor god er egentlig strategien da?
Etter å ha lest hva Gullblyanten oppgir at formålet med konkurransen er sliter jeg med å finne ut hva juryen fant med "Dejlige Danmark" kampanjen som jeg ikke evner å se. Jeg tror definitivt at kampanjen kunne hatt noe for seg, men opplever at slik kampanjen ble tatt ut så leverer denne hverken på evne til å engasjere målgruppen (svært få blir eksponert) eller i form av nyskapning hva angår kreativitet.
Det er mulig at jeg har oversett noe juryen og andre ser, men inntil det blir bevist blir dette en "kreativ lek", som evner å sjarmere juryen og kanskje skape debatt men som jeg ikke opplever leverer. Synd, når det faktisk gjøres mye kreativt bra interaktivt som også evner å levere hele veien.
Missforstå meg rett, ”Dejlige adwords” er en sjarmerende kampanje som definitivt leverer på strategi om Danmark som et deilig og annerledes land, men at denne jobben representerer det beste som er gjort kreativt interaktivt i 2008, og er den jobben som best oppfyller Gullblyantens formål er jeg mer tvilende til.

Først av alt så representerer denne kampanjen ikke noe nytt hva angår kreativ bruk av søkemotormarkedsføring. De spesialiserte og etablerte miljøene på søkemotormarkedsføring har benyttet samme mekanismer (bakenforliggende og eller motsatte søkeord/fraser) i årevis for en rekke små og store aktører i Norge.
For det andre, hvis man går inn i Google Adwords og sjekker volumet på de fem søkeordene som er blitt eksemplifisert (skjenketider, syvårskrise, fjellvettregler, undervekt, ølsalg) så er det ingen av disse ordene som har nok trafikkunderlag til at Google kan estimere forventet etterspørsel. Det eneste søkeordet som Google estimerer trafikk på er ”ølsalg” hvor man kan forvente 0-1 klikk pr dag. Spørsmålet jeg da stiller meg er, hva er vitsen med et kreativt konsept hvis det ikke er etterspørsel på de ordene som er plukket ut, og budskapet ikke når ut til målgruppen? Hvor god er egentlig strategien da?
Etter å ha lest hva Gullblyanten oppgir at formålet med konkurransen er sliter jeg med å finne ut hva juryen fant med "Dejlige Danmark" kampanjen som jeg ikke evner å se. Jeg tror definitivt at kampanjen kunne hatt noe for seg, men opplever at slik kampanjen ble tatt ut så leverer denne hverken på evne til å engasjere målgruppen (svært få blir eksponert) eller i form av nyskapning hva angår kreativitet.
Det er mulig at jeg har oversett noe juryen og andre ser, men inntil det blir bevist blir dette en "kreativ lek", som evner å sjarmere juryen og kanskje skape debatt men som jeg ikke opplever leverer. Synd, når det faktisk gjøres mye kreativt bra interaktivt som også evner å levere hele veien.
Jeg synes det er åpenbart at de har latt seg sjarmere av denne kampanjen. Som du påpeker er den verken nyskapende eller spesielt godt utført. Både relevansen mellom søkeord-annonse-landingsside og selve brukervennligheten er mildt sagt elendig. De kunne fint ha gjort mer utav kampanjen, blant annet ved å utvide søkeordslista betraktelig og laget skreddersydde landingssider for budskapet.
SvarSlettVi har for øvrig omtalt kampanjen på Frilunsj:
http://www.frilunsj.no/2009/01/21/nar-reklamefolka-gj%C3%B8r-adwords/
På Kreativt Forum pågår det en ganske så heftig og interessant diskusjon rundt samme tema. http://www.kreativtforum.no/default.aspx?ID=Opinions&guid=d7c2192a-5705-4704-a5d0-49a47a7142fc
SvarSlettBifaller dette fullstendig. Jeg har to store bekymringer rundt dette:
SvarSlett1. at kampanjen ble laget uten noe fokus på å ha en sammenheng mellom søkeannonsene og den websiden man kom til når man klikket på dem. Hva stod det vel om ølsalg der?
2. at "reklamefolka" (jeg er vel en av dem...) ikke har fått med seg at dette hverken er nytt eller nyskapende, men snarere svært vanlig blant spesialister på søkemotormarkedsføring.