21. april 2009

Trykte medier taper, nett holder stand

I følge ferske tall fra MIO faller trykte medier kraftig mens Tv og internett greier seg langt bedre. - Krisen forsterker paradigmeskiftet blant annonsørene i mediemarkedet, sier MIO-leder Arne-Inge Christophersen.

Kilde: MIO

Nedgangen i reklamemarkedet er fortsatt stor, men ikke så stor som den var etter årets to første måneder. Totalt er fallet på 10,5 prosent etter årets tre første måneder.

Dagspresse den store taperen
Samtlige kanaler har tilbakegang fra samme periode i 2008. Verst går det ut over kino med en tilbakegang på hele 37,5 prosent. Den store taperen er dog dagspresse med en tilbakegang på hele 18 prosent (utgjør ca 100 mill i tap på tre måneder). Men det er ikke bare dagspresse som sliter på papir. Både ukepresse (-23,1%) og fagpresse (-21,0%) merker det tøffe markedet. Totalt estimeres tapet på papirmediene til å stå for 126 millioner av totalt 200 millioner i tap etter årets tre første måneder.

Tv og internett rir av stormen
De mediekanalene som ser ut til å greie seg best er Tv med en tilbakegang på 2,5 prosent og internett med en tilbakegang på 5 prosent. Begge disse kanalene greier seg bedre enn totalmarkedet. Les hele saken på kampanje.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

OM DENNE BLOGGEN

DigitalMiks er en fagblogg om internettmarkedsføring, sosiale medier, merkevarebygging, e-handel og andre fenomen i det digitale univers. 

Jarle's fotoblogg

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP