Hvor gode er norske nettbutikker?
Halogens eksperter på brukeropplevelser har tidligere i år gjennomført en undersøkelse av nettbutikkene; Komplett, Kondomeriet, Elkjøp, G-sport, Ellos, Norli, Bokkilden, Haugen bok, XXL og Emoda. Hovedfunnene finner du her.
Hovedfunnene i undersøkelsen er at nettbutikkene er jevnt over gode på grunnleggende elementer ved det å drive netthandel. Alle scorer bra på trygghet i kjøpsprosessen og oppleves som troverdige. Produktene presenteres jevnt over bra i form av tekst og bilder, men kunne godt vært løftet med mer medierikt innhold så som video. Samtlige nettbutikker mangler innhold som beriker kjøpsopplevelsen i form av ekspertuttalelser og produktomtaler.
Butikkene er generelt sett dårlige på bruker involvering og ingen av butikkene promoterer mulighet for å kjøpe på nett og hente i butikk, en tjeneste som har vist seg å være en suksess for mange bedrifter i USA.
Hovedfunnene i undersøkelsen er at nettbutikkene er jevnt over gode på grunnleggende elementer ved det å drive netthandel. Alle scorer bra på trygghet i kjøpsprosessen og oppleves som troverdige. Produktene presenteres jevnt over bra i form av tekst og bilder, men kunne godt vært løftet med mer medierikt innhold så som video. Samtlige nettbutikker mangler innhold som beriker kjøpsopplevelsen i form av ekspertuttalelser og produktomtaler.
Butikkene er generelt sett dårlige på bruker involvering og ingen av butikkene promoterer mulighet for å kjøpe på nett og hente i butikk, en tjeneste som har vist seg å være en suksess for mange bedrifter i USA.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar