6. april 2009

Typiske nettannonsører kutter mest

At finanskrisen har satt en støkker i reklamemarkedet i Norge er det liten tvil om. Med en nedgang på hele 15,7 prosent i det totale reklamemarkedet ved utgangen av februar, er det mange aktører som har fått merket nedgangen på kroppen, ikke minst de trykte mediene med fagpresse, magasiner og aviser i spissen.
Kilde: DN/MiO

Men finanskrisen har også gått hardt utover internett- annonseringen med en nedgang på hele 19,6 prosent de to første månedene i år. At internett skulle falle så mye var jeg noe overrasket over og i alle fall nedgangen i merkevareannonsering på nett. Kanskje svaret er å finne i en artikkel om reklameinvesteringer i dagens papirutgave av Dagens Næringsliv (06.04.) Der står det blant annet;

"Tall fra analysebyrået Nielsen viser at nedgangen i merkevareannonser i første rekke skyldes mindre reklame for konjunkturutsatte produkter/tjenester så som bil, finanstjenester og reise. Mens det er mer reklame for blant annet dagligvare, legemidler og hygieneprodukter."

Kilde: DN/Nielsen

Ser på man hvilke bransjer som øker reklameinvesteringene og hvilke bransjer som reduserer reklameinvesteringene, er det nærliggende å tro at mye av nedgangen internettkanalen har fått rett og slett skyldes at det er de bransjene som tradisjonelt har vært sterkest på nett (reise, bil og finans) som reduserer reklameinvesteringene sine mest.

Tilsvarende er de bransjene som øker reklameinvesteringene sine typiske TV-reklame kjøpere noe som bidrar til at nedgangen for TV-reklame så langt i år er betydelig mindre enn for de andre mediene.

At norske reklamekjøpere i nedgangstider også er mindre risikovillige hva angår testing av nye medier bidrar etter min mening ytterligere til at nettkanalen ikke får det naturlige tilsiget av nye reklamekjøpere som har preget tiden før finanskrisen slo til for fult.

Ville internettkanalen hatt en økning fra 2008 hvis reise, bil og finans ikke var så konjunkturutsatt? Jeg tror det, hva tror dere?

2 kommentarer:

  1. Min erfaring, er at bedriftene flytter på reklamepengene. F.eks går mer av budsjettene til SEO, SEM og optimalisering av nytt/eksisterende nettsted.

    Fokuset flytter seg stadig mot at man må konvertere enda bedre på de besøkene man allerede har.

    Hva er din erfaring rundt dette?

    SvarSlett
  2. Jeg synes dette er veldig bransje- og annonsør avhengig. At noe av midlene som tradisjonelt er er brukt på bannerannonsering flyttes over til SEM er jeg ikke i tvil om. Når det gjelder SEO opplever jeg ofte at dette går på andre budsjetter (nettside budsjett og ikke marketingbudsjett).

    Men sett i den store sammenheng så er det fortsatt Tv-reklame og printmediene som har de største budsjettene (hvorfor kan man jo definitivt diskutere) og jeg tror derfor at "vi trygger med det vi alltid har gjort" har en større effekt på nedgangen i merkevareannonsering på nett, enn at annonsører flytter over på SEM.

    SvarSlett

OM DENNE BLOGGEN

DigitalMiks er en fagblogg om internettmarkedsføring, sosiale medier, merkevarebygging, e-handel og andre fenomen i det digitale univers. 

Jarle's fotoblogg

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP