1. april 2009

Kvikklunsj.no

Freia og SMFB har nylig lansert nettsiden kvikklunsj.no der målet er å bli et visuelt samlingspunkt for det friluftsinteresserte Norge. Kvikklunsj.no blir en side hvor det hovedsakelig er brukerne selv som former innholdet. Målet er å skaper Norges største interaktive turbibliotek.

Ronny Nistad i Kraft Foods Norge sier i en artikkel på kampanje.com; "Kort fortalt går det ut på at vi ønsker at folk tar bilder når de er ute i naturen enten det er en fottur, skitur, en tur i slalåmbakken eller en tur i kiosken. Hva som helst. Alle turer ut av døra er i prinsippet en tur, og på vår side gir vi folk muligheten til laste opp bilder fra disse turene og presentere dem i et miljø og på en måte som vil være til glede og inspirasjon for mange andre."

Første inntrykket av siden er veldig bra, og spiller veldig godt på lag med posisjonen Kvikk Lunsj har i markedet som "tursjokoladen". Den visuelle vinklingen av innholdet gjør opplevelsen for meg som bruker vesentlig bedre enn det jeg har sett av alternativer som ofte blir veldig informasjonstunge. Siden trenger betydelig mer innhold fra brukerne (29 turer så langt) for at jeg opplever at denne skal få en langsiktig nytteverdi som stedet man besøker for å få tips og inspirasjon til nye turer, men det tror jeg Kvikk Lunsj får til.

Skal jeg sette fingeren på noe må det være at jeg gjerne skulle sett at Kvikk Lunsj integrerte noe mer informasjon fra Turistforeningen og andre informasjonskilder automatisk når man la til turer, i tillegg til det som brukerne selv måtte legge inn. Opplever også at plotting av mine turer inn på karttjenesten har et forbedringspotensiale i det at det er svært begrenset med stedsnavn tilgjengelig i Google kartet velger fra (i alle fall i fjellheimen).

Kvikklunsj.no er etter min vurdering et svært bra initiativ innen et tema jeg tror det er fult mulig å engasjere mange brukere. Utgangspunktet er veldig bra, og med god distribusjon/markedsføring og mer innhold fra både brukere og eksterne kilder bør denne tjenesten ha et stort potensial.

Kudos til Freia, SMFB og B-Reel.
www.kvikklunsj.no

6 kommentarer:

  1. Morsomt nettsted for inspirasjon dette her, med en behagelig og visuelt tiltrekkende presentasjon av turene. Men, etter min mening har det helt klart sine begrensinger. Som den tålmodige nettbrukeren jeg er har jeg kun testet et par turer raskt, men savner umiddelbart mer praktisk informasjon rundt turene. At ikke man kan øke størrelsen på kartet ned i venstre hjørne skapte også umiddelbart irritasjon. Enig i at tjenesten har behov for å integrere innhold fra andre aktører. Uten det tror jeg turen fortsatt vil starte på www.turistforeningen.no.

    SvarSlett
  2. Enig med deg i at løsningen ville løftet seg ved å integrere mer informasjon (fra eksterne kilder) og også at kartet fikk en tydeligere posisjon. Har lagt inn en bildeserie selv og har man litt tålmodighet er det en ganske så strømlinjeformet prosess hvor man får lov å leke seg litt med egen kreativitet. Artig.

    Det jeg også savner etter å ha publisert min egen tur er mulighet for å dele denne med andre. Det finnes ingen slike muligheter så vidt jeg kan se og det ville nok gitt en vesentlig bedre spredning viralt om man hadde lagt inn.

    SvarSlett
  3. Hei Jarle
    I oversikten over dine turer (eller andre sine turer) kan du dele turen ved å kopiere hver tur sin unike url. Den unike url finner du ved å trykke på den gule link-knappen som ser ut som en kjetting. Når du har gått en tur kommer det opp en informasjonsboks med takk for turen. Under denne finner du også link-knappen. Mye mulig vi burde gjort "send turen til en venn" funksjonen tydeligere etter man har sett/gått en tur. Takk for tilbakemelding :)

    Mvh
    Magnus (SMFB)

    SvarSlett
  4. @Magnus, Jeg må innrømme at jeg faktisk brukte en del energi på å prøve å finne en slik funksjon uten å lykkes. Mulig det sier en del om meg :-) Men jeg vil uansett anbefale å gjøre denne enda mer synlig, det vil nok gi en helt annen spredning av innhold fra siten. Å integrere en god deling via facebook tror jeg også kan gi dere mer synlighet og trafikk. Lykke til videre, synes dere har et kanonbra konsept på gang for Kvikk Lunsj.

    SvarSlett
  5. Synes det er trist å se at ikke flere bruker kvikklunsj.no Jeg vet ikke hvor mange som faktisk besøker siden, men kun 200 nye turer lagt inn siden 1 april høres ikke veldig mye ut. Synd da jeg synes konseptet rundt siden er veldig bra.

    SvarSlett
  6. Uten sammenligning forøvrig har Dagbladet fått inn 1300 forslag til reisetips med bilder på noen få sommermåneder. Kanskje Kvikk Lunsj burde inngå et samarbeid med en mediepartner som kan gi trafikk?

    http://www.dagbladet.no/2009/07/21/reise/tursommer/reisetips/konkurranse/badestrand/6919770/

    SvarSlett

OM DENNE BLOGGEN

DigitalMiks er en fagblogg om internettmarkedsføring, sosiale medier, merkevarebygging, e-handel og andre fenomen i det digitale univers. 

Jarle's fotoblogg

  © Blogger templates Inspiration by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP