Multikanale forbrukere...
iProspect gjennomførte i fjor en undersøkelse om andre mediers påvirkning knyttet til bruk av søkemotorer i Norge. Hovedkonklusjonen fra iProspect er ikke overraskende (de lever tross alt av søkemotormarkedsføring) at mange norske annonsører bør øke sin mediespending på søkemotor- markedsføring. En konklusjon jeg langt på vei støtter, men jeg synes undersøkelsen gir svar på noe mye mer. Nemlig det faktum at vi som forbrukere definitivt har tatt skrittet til å bli multikanal/multimediale.
3 av 4 er påvirket av andre medier
Totalt 75% av respondentene i undersøkelsen oppgir at de ble påvirket av et annet medie før de gjennomførte et søk. Ser man bort fra de 25 prosentene som oppgir at de ikke har foretatt ett søk basert på noen av valgene undersøkelsen gir (savner forøvrig bedriftenes egne hjemmesider som alternativ) har de resterende i snitt brukt 1,8 kilder/medier. Dette sier meg at vi som forbrukere definitivt har tatt skrittet til å bli multikanale og profesjonelle shoppere, og at påvirkningen og informasjonsinnhentingen skjer på flere arenaer.

Kilde: iProspect
6 av 10 ender opp med å kjøpe
62 % av respondentene som oppgir at de har gjennomført et søk, etter å ha blitt påvirket gjennom andre medier, gjennomfører deretter et kjøp.

Kilde: iProspect
Majoriteten (8 av 10) oppgir videre at de handler både online og i butik, og således kan defineres som multikanale, mens 1 av 4 oppgir at de er "låst" til en bestemt kanal. Undersøkelsen konkluderer videre med at de yngre i større grad har tatt i bruk internett enn de eldre som kjøpskanal.
Hva betyr dette for annonsører og byråer?
3 av 4 er påvirket av andre medier
Totalt 75% av respondentene i undersøkelsen oppgir at de ble påvirket av et annet medie før de gjennomførte et søk. Ser man bort fra de 25 prosentene som oppgir at de ikke har foretatt ett søk basert på noen av valgene undersøkelsen gir (savner forøvrig bedriftenes egne hjemmesider som alternativ) har de resterende i snitt brukt 1,8 kilder/medier. Dette sier meg at vi som forbrukere definitivt har tatt skrittet til å bli multikanale og profesjonelle shoppere, og at påvirkningen og informasjonsinnhentingen skjer på flere arenaer.

Kilde: iProspect
6 av 10 ender opp med å kjøpe
62 % av respondentene som oppgir at de har gjennomført et søk, etter å ha blitt påvirket gjennom andre medier, gjennomfører deretter et kjøp.

Kilde: iProspect
Majoriteten (8 av 10) oppgir videre at de handler både online og i butik, og således kan defineres som multikanale, mens 1 av 4 oppgir at de er "låst" til en bestemt kanal. Undersøkelsen konkluderer videre med at de yngre i større grad har tatt i bruk internett enn de eldre som kjøpskanal.
Hva betyr dette for annonsører og byråer?
- Vi trenger mer og bedre innsikt
- Vi må forstå hver enkelt kanal og motivasjonen hos forbruker
- Vi må forstå samspillet mellom kanalene
- Vi må utnytte effektene av den kanalkryssende atferden
- Kommunikasjonen må ha en rød tråd
- Vi kan ikke lengre kopiere markedsplanen fra året før
- Salgskanalene må være transparente (nett, butikk, callsenter osv.)
Den komplette rapporten fra iProspect kan leses her... (PDF)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar